Audio-Technica újdonságok az idei CES-en

Senki ne csüggedjen, aki éppen nem Las Vegasban tölti az idejét – annak várni kell még egy kicsit -, de röviden felvázoljuk, milyen forradalmian új termékeket mutat be az Audio-Technica a 2017-es évben a Consumer Electronics Show-n:

DSR9BT, DSR7BT és SR9 fejhallgatók

Az új DSR9BT elnyerte a CES Innovation Honoree Award 2017 díjat, mely egyértelmű bizonyítéka, hogy ez a fejhallgató jelentős mérföldkő lesz. Az újonnan kifejlesztett Pure Digital Drive technológia lenyűgözően tiszta hangzást produkál. Megközelítőleg ugyanezt a hangzást nyújtja a DSR7BT is. Az SR9 teljesítményét imádni fogják a High-Resolution Audio technológia rajongói, és remélhetőleg az audiofilek is szívesen hallgatják majd.

AR3BT és AR3iS fejhallgatókath_dsr9bt_dsr7bt_pr

Amellett, hogy végre nem szükséges a kábellel vesződni, az új AR3BT Bluetooth fejhallgató kristálytiszta hangzását okostelefonodról akár 30 órán keresztül élvezheted. Az AR3iS praktikus kialakítása miatt akár egy nagyobb kabátzsebben is elfér és puha fülpárnáival maximális kényelmet nyújt a hosszú utazás során.

LP3 lemezjátszó

A vinly újjászületését éltető rajongóknak kedvezünk az új LP3 lejátszóval. Teljesen automata, szíjhajtásos, könnyen at_lp3wh_bk_prkezelhető modell, ám cserélhető headshell-je és hangszedője, kapcsolható phono-ja (MM/MC), valamint kialakítása egyedivé teszi. Matt fényével bármelyik szoba ékes dísze lesz.

VM hangszedő széria

Az Audio-Technica 30 év után felfrissítette MM hangszedő palettáját. A nemzetközileg elismert Dual-Magnet, azaz dupla mágneses konstrukció az új VM szériás hangszedőink esetében sem fog csalódást okozni. Mindenki megtalálja a neki megfelelő összeállítást

CKR100is/70is/30is fülhallgatók

image0041A CKR széria második generációjának fülhallgatói, akárcsak elődei, szintén a High-Resolution Audio komptatibilisek. Sokat mondó, hogy a bennük lévő push-pull meghajtókat általában  hang- szóróknál szokták alkalmazni, így a páratlan tökéletesség élményét fogják nyújtani a zeneimádóknak.

LS70is/LS50iS fülhallgatók

Az élőzene varázsa, egy koncert hangulata a hétköznapokon is elérhetővé válik: az új LS széria kedvenc bandád koncertjét bármikor elérhető közelségbe hozza. Az LS70 az energikusabb zenékben; míg az LS50 a finom részletek érzékeltetésében erősebb, a lágyabb muzsikák kedvelőinek.

A digitalizálás veszélyei: Brian Eno a technológiáról és a modern zenéről

A digitális technológia néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen módon továbbfejlesztette a zene felvételi és terjesztési módszereket, de nem veszett-e el valami lényeges ebben a folyamatban? Chris May beszélgetett Brian Eno zenész-producerrel, a technológia barátjával és úttörőjével a modern zene digitális függőségének veszélyeiről.

Az 1970-es években Phil Spector indította el a „ Hozd vissza a monot „ kampányt. Ez több volt, mint reklámfogás, egy igazi mozgalom volt, de végül zátonyra futott és nem tudta megváltoztatni a történelem menetét. Négy évtizeddel később egy másik, sokkal komolyabb gerilla-háború folyt, ezúttal a hangrögzítés és a felvétel készítés digitalizációja ellen.

A rock ’n’ roll érkezése óta a zenei felvétel készítésének történetét két részre lehet osztani, az analóg és a digitális korszakra. Ebben a modellben az analóg egyenlő a hitelességgel és a digitális a mesterkéltséggel. A modell hívei szerint az 1950-es évek közepétől az 1980-as évek közepéig sikerült azt a zenerögzítés terén elérni, hogy a lemezen is olyan jól szóljanak a zenészek, mint élőben a színpadon. Kontrasztként, a digitális technika adoptálása óta az 1980-as évek végén, a stúdiók szerint elvárás lett az, hogy a felvételen jobbak legyenek a zenészek, mint a valóságban. A digitális eszközök lehetővé tették, hogy az énekes, a gitár vagy a dob hangja az üzleti elvárások szerint változzon. A valós zenekészítés, valós időben, valós emberekkel veszélyeztetett állatfajjá vált.

Ez természetesen durva leegyszerűsítése a dolgoknak. Figyelmen kívül hagyja a digitális technika nyújtotta előnyöket, a kényelmet, vagy a megfizethető otthoni stúdió létesítésével a felvételkészítés demokratizálását. De lehet, hogy az előnyök ára túl magas? Az emberi tényező eltűnését hozza, ami a zenekészítés lényege? Túlságosan a gépekre ruházzuk át ezt az erőt?

tsdigitlmixer1

Nem csak a technofóbók teszik fel ezeket a kérdéseket. Brian Eno tinédzserként vált az új technológia úttörőjévé. Az 1960-as évek közepén, művészeti iskolában mutatta be neki „ a folyamat nem a termék „ ötletét a modernista művészet-teoretikus Roy Ascott, arra ösztönözve őt, hogy magnetofonokkal kísérletezzen. Eno 1972-ben kezdett együtt dolgozni Robert Fripp zenésszel a később ismertté vált Frippertronics tape-loop rendszeren, majd néhány év múlva előadta saját technikában gazdag ambient stílusú zenéit.

Miután 50 évet eltöltött a technológiai innováció közvetlen élvonalában, Eno lenne az utolsó ember, akiről azt feltételeznénk, hogy fenntartásai támadnak a digitális rögzítéssel kapcsolatban.

Egy, a Joch&Nerds magazinnak nemrégiben adott interjújában Eno azt mondta: “Mint zenei producer, a digitális technológia elgondolkodtatott az irányról, amerre a rögzítéstechnika halad.”

Eno erről a Knitting Factory Records új kiadványának, a Fela: Vinyl Box Set 3.„ megjelenése előtt beszélt, melyet ő állított össze. 1973 óta nagy híve az afrobeatnek, amikor Fela Kuti Afrodisiac albumához közel került. Arról kérdeztem őt, szerinte lehetséges lenne-e visszaadni azt az emberi töltést, ami Kuti zenéjét jellemzi, a digitális stúdió technológiával?

“Ez egy nehéz kérdés, és folyamatos vita tárgya” – nyilatkozta Eno. És nem csak az afrikai felvételekkel kapcsolatban. Ezt a problémát mindenki érzi mostanában. Hogy lehet ellenállni a kísértésnek, hogy tökéletesítsük a felvételeket? Mit veszít a felvétel a tökéletesítéstől? Ez nehéz dolog. Most már lehetséges, hogy semmit sem tökéletesítenénk rajta. A ritmus vesztett az üteméből? OK, nyújtsuk meg egy kicsit. Kvantálással mindent megtudunk már valósítani, a hang kvantálásával az ütem is teljesen tökéletes lesz. Nagyjából mindent tudunk csinálni egy felvétellel. Természetesen azoknak a lemezeknek a többsége, amiket hallgatóként szeretünk, hangzás tekintetében nem tökéletesek.

“Szóval a kérdés, amit mindenki feltesz: a végeredmény jobb lesz-e? De a kísértésnek nehéz ellenállni. Rögzítek egy felvételt és találok egy hangot, ami igazán nincsen a helyén. A múltban azt mondtad, ez egy nagyszerű felvétel, tudok együtt élni a hibáival. Amit most csinálsz, az a hibás hang újrahangolása. Szóval mindig azt kérdezed magadtól, elvesztünk-e valamit az előadás feszültségéből, az emberi érzésből, a szerves igazságból vagy akármiből ezekkel a javításokkal? Ez arra késztet, hogy megkérdőjelezd az új stúdiótechnika szerepét. Persze mindenféle reakciók vannak ez ellen. Jack White stúdiójában Nashville-ben egyáltalán nincsen digitális felszerelés, minden analóg. Dolgoztam zenekarokkal, akik azt mondták, a szalagos rögzítéshez akarnak visszatérni. Megvan a felszerelésük hozzá, 24 sávos felvevő, minden eszköz – de aztán fél nap elteltével azt mondták, a fenébe is, mi nem tudjuk így szerkeszteni az anyagot!  Mert eddig nem így dolgoztak.”

fostex-16-channel-12-reel-tape-recorder_01

“Van egy nagyon érdekes gyakorlat, nem tudom valaha is próbáltad-e már, a cmd-Z billentyűkombinációt nem használod,  amikor írsz valamit. Elég sokat írok Mac-ken, és mint mindenki visszamegyek és változtatok dolgokon. Amikor azt mondod magadnak, ma úgy fogok írni, mintha egy darab papír előtt ülnék, Jézus, teljesen más hozzáállást kíván. Mert gondolkodnod kell, mielőtt leírsz valamit. Igazán nehéz ehhez visszatérni. Nem azt mondom, hogy előnyös visszatérni ehhez, csak azt, hogy érdekes tapasztalat megpróbálni, emlékeztetőül arra, hogy mennyire az írás új technológiájának része vagyunk.”

Vajon Eno azt hiszi, hogy a boldog békeidőkben rögzített nyugat-afrikai felvételek azért szólnak olyan élően 40-50 év után is, mert egyszerű körülmények között készültek?

„Igen, azt. Részben. Mert a hangmérnökök nagyon korlátozott feltételek között dolgoztak, és nagyon is megértem őket. Amikor csak két mikrofonod van, egy kompresszor és néhány elő-erősítő, igazán tudod, mit csinálsz, mert mindennap ezeket használod. Ez olyan, mint amikor egy művész kiválóan alkot vízfestékkel. A vízfesték nagyon korlátozott eszköz, de hihetetlen dolgokat lehet csinálni vele, ha nincs más festéked. Azok a régi afrikai lemezkiadók, vagy sok öreg rhytm ’n’ blues vagy korai doo-wop kiadók rendkívül szerényen voltak felszerelve, mégis azok az emberek, akik ezekkel az egyszerű eszközökkel voltak összhangban, tudták, hogy hogyan lehet izgalmas eredményeket elérni velük.

2

“Például egyszer rögzítettem egy ghánai zenekar, az Edinkafo 1981-es albumát, a Pace Setters-t. Egy olyan kis stúdióban dolgoztam egy hangmérnökkel, ami nyugati szemmel egy vicc volt. Egy csomó különböző mikrofonja volt. Az egyik egy Sony kazettás magnóból, igazán olcsó mikrofon, de briliánsan használta. A dobfelszerelés fölött használta, és egy nagyon élénk, eleven hangot hozott ki belőle. Ha megmutattad volna ezt a felszerelést egy nyugati hangmérnöknek, kiröhögött volna. Ugyanez volt a helyzet a hangszerekkel. Néha régi, leharcolt elektromos gitárokon játszottak. Mivel tudták, hogyan használják őket, nagyszerű dolgokat csináltak velük.„

A múlt évben Bob Dylan ment vissza old-school-ba, igaz, nem teljesen analógba, amikor Shadow in the night albumát rögzítette. Egy interjújában, melyet az AARP amerikai magazin közölt most februárban, Dylan elmagyarázta: „Csak egy módon tudtam felvenni ezeket a dalokat, mégpedig élőben, nagyon kevés mikrofonnal. Semmi fejhallgató, visszhangosítás, énekfülke, külön sávok…A hangmérnöknek megvolt a saját felszerelése a régi szép időkből, azt hozta magával…Nem volt keverés. Csak ahogy hangzott…A lehető legkevesebb technikát használtuk.”

„A vita a hitelességről és a mesterséges megoldásokról nem csitul. A kézműves zene nem adja fel és a digitális technológia sem fog eltűnni. De ha a kereskedelmileg sikeres producerek, mint például Brian Eno, megtalálják a középutat az analóg és a digitális esztétika között, az ragyogó lesz.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

A cikket Anton Spice írta és a www.thevinylfactory.com oldalán jelent meg 2015 február 24.-én.

Új, fröccsöntésen alapuló technológia forradalmasíthatja a hanglemez gyártást

injection-moulding-pressingEgy CD gyártásra szakosodott holland cég, a Symcon bejelentette, hogy kifejlesztett egy technológiát, ami alapján fröccsöntéssel készíthető vinyl lemez. Reményeik szerint ez az eljárás csökkenti a termelési költségeket, javítja a hangminőséget és környezetkímélőbb a hagyományos gyártásnál.   A projekt neve Green Vinyl Records és az Európai Innovációs Alap támogatását élvezi. Harm Theunisse, a cég szakembere magyarázta el a Discogs-nak az eljárást.

Az új eljárással műanyagot fecskendeznek közvetlenül a hornyokba, így készül a nyomólemez, ami pontosabban tartalmazza az információt. A hagyományos eljárás szerint gőzzel melegítenek fel PVC korongot 180 C fokra, mielőtt a két nyomólemez közé kerül. A nyomás ereje koptatja a mintát,ezért átlagosan 1500-2000 példányt lehet vele készíteni. A fröccsöntéses módszernél nincsen gőzhasználat, az energiamegtakarítás-a cég szerint 65%, valamint csökken a minta terhelése, több példány készülhet róla minőségromlás nélkül.
A Symcon-nál úgy gondolják, hogy a fröccsöntött lemez kéthetes periódus alatt az üzletekbe kerülhet a jelenlegi 12-16 hét helyett.A folyamat még nem problémamentes, számos kihívást kell leküzdenie a cég szakembereinek.

A cikk a thevinylfactory.com cikke alapján készült.

Beyerdynamic Amiron Home

A Beyerdynamic a nyár folyamán beszámolt néhány új termékről, de az év azóta eltelt időszakába nem történt semmi. Szeptemberben bejelentették az új,  Amiron Home névre hallgató nyitott hátú fejhallgatót, a bemutatót az októberi tokiói fejhallgató fesztiválra ígérve.  A cég szerint az új Amiron Home a népszerű T 90 utódja, amelynél először használták a Tesla technológiát, amit a cég eddig a high-end fejhallgatóinak  többségénél használt.

beyerdynamic_amiron_home_v2

Ez a technológia olyan elektroakusztikai átalakítókat jelent, melyekben az emberi hajszál felénél vékonyabb rézhuzalok találhatók, a  hangzás pontosságának növelése céljából. A cég szerint ezek a Tesla átalakítók hátul csillapítanak, biztosítva a még kiegyensúlyozottabb középtartományt.  A mély tartomány és a basszus pontosságának növelése érdekében a fülpárnák egy új, akusztikailag hatásos tömítő anyagot tartalmaznak.  Az ígéretek szerint az Amiron Home a nyitott fejhallgatók meleg, nyitott, levegős hangzását kínálja, a kapott audió élményt az élő koncertek bódító hatásához  hasonlítva.  A fejhallgató által használt, lenyűgöző, 5 HZ-40.000 HZ frekvenciatartomány jóval a normál emberi hallás határain túl van, ami azt jelenti, hogy nem marad  lefordítatlan zenei részlet. A 250 Ohm-os átalakítók révén hordozható eszközökkel használva sem lehet gond a magas hangerővel.  Aki már látott Beyerdynamic fejhallgatót, annak ismerős lesz az Amiron Home külseje, ami a cég többi nyitott fejhallgatójának dizájnját követi. Minden készülék  kézzel készül Németországban, öntött alumínium kengyelekkel és mikroszálas velúr fülpárnákkal, melyek a hosszantartó használat során is hűvös hatást  biztosítanak, nem izzadnak a fülre.  A Beyerdynamic november elejétől ígéri márkakereskedőkön keresztül a forgalomba hozatalt 700 dolláros áron. A hazai ára és forgalmazásának  kezdete egyelőre nem ismert.

beyerdynamic_amiron_home_v1

Fiio hírek

Idén tavasszal számos új FiiO termék született, ezekről szeretnék egy rövid összefoglalót megosztani veled.

fiio_a1

A FiiO A1 az ultramobil, akkumulátoros erősítők megújult változata (a korábbi E5 és E6 helyett).

fiio_em3

Az EM3 az árához képest meglepően jó hangzású, mikrofonos headset távirányítóval. Elsősorban okostelefonokhoz ajánljuk.

fiio_X3_blackMegjelent az X3 lejátszó fekete változata. (Arany színűből is készült egy tesztsorozat, de aztán megszűnt a gyártás.)

FiiO_X5GD_1Az X5 lejátszó a titánszürke mellett immár elérhető fekete és arany színben is.

FiiO_LC-X7B_2

Elkészült az X7-hez való, valódi bőrből készült tok LC-X7B néven.

 

FiiO_RM1_2Az X7-hez való RM1 bluetooth-os távirányító azoknak hasznos kiegészítő, akik az autójukban vagy a szobai hangrendszerük részeként szeretnék használni az X7-et.

 

FiiO_AM5_2Elérhető az X7 lejátszóhoz csatlakoztatható, alternatív erősítő modulok közül az AM0 (nincs erősítés), az AM2 (nagy erősítés, közepes fogyasztás), és az AM5 (extra nagy erősítés, nagy fogyasztás).

Hálózati lejátszók a ringben

Kihívó:
Auralic Aries Mini saját szoftverével
Gyári kapcsoló üzemű tápegység
Gyári lineáris tápegység
iPad  Lighting DS vezérlés
Auralic-Aries-Mini-Test
Ellenfél:

SolidRun Cubox-i2eX (a “kocka”) RT kerneles Voyage MuBox rendszerrel
Gyári kapcsoló üzemű tápegység
sBooster lineáris tápegység
Androidos telefonon MPDroid vezérléssel
cubox-i-packagebladelius-usb-dac
Az Aries Mini-nek van saját DAC-ja (Sabre 9018-as), a kockához szokásosan egy AudioQuest Carbon USB kábellel egy Bladelius USB DAC kapcsolódott. Árban kb. egál a két ellenfél, bár attól függ mennyiért sikerül szereznünk AQ Carbont és Baldelius USB DAC-ot. :))

Hogy ki tudjuk próbálni, hogy futóműként hogyan viszonyul egymáshoz a két versenyző, ezért barátom áthozta a Wadia 121-es DAC-ját.
Először a kapcsoló üzemű tápolást hasonlítottuk össze, majd mindkettő megkapta a tuning tápot, kb. fej fej mellett volt a két forrás, a különbségeket leginkább a DAC-nak köszönhetjük, a jobb tápból mindkettő profitál, ízlés kérdése, hogy kinek melyik tetszene, de általánosan jó hangú volt mindkettő. Nem voltak drámai különbségek. A Wadia 121-essel már más volt a helyzet. Wadia-121Az Aries Mininél egyértelműen sokat segített a tuning táp és annak ellenére, hogy a Wadia-ban is Sabre DAC van teljesen más hangot kaptunk, főleg a mélyek pontossága, gyorsasága tűnt fel, de úgy az egész előadásmód – ha szabad így fogalmaznom – analógosabb lett. Meglepetésünkre a kocka nem igazán profitált ebben az esetben a tuning tápból, csak simán lezenélte a gyári tápjával az Auralic Aries Minit! Nem sokkal, de nekünk jobban tetszett a Voyage hangja.

Ezzel az összehasonlítással nem magunkat akarom fényezni, vagy a kockát, hanem inkább arra kerestük a választ, hogy az a szoftveres alap, amit ebben a topikban ajánlunk minden zeneszeretőnek, az mekkora potenciállal rendelkezik. Számunkra bizonyította, hogy gyári megoldásokhoz képest is felveszi a versenyt és futóműként egészen magas szintig ki tudja szolgálni a zenehallgatásra épített láncokat.

További jó hallgatózást mindenkinek!

*   *   *

A meghallgatás során a  következő eszközöket használtuk
Összekötőkábelek – ValhallA CuAgSS
Erősítő: Norma – Audio Revo IPA-140
Erősítő tápkábel – LessLoss Signature,
Hálózati szűrő: – LessLoss FireWall Module
Hangfalkábelek – Nordost Heimdall 2
Hangdobozok – Focal Electra 906  Valhalla állványokon.

Hamisítvány

Megjelent a hazai piacon egy Heed márkanévvel fémjelzett hamisítvány! Ez a jószág minden porcikájában kimeríti a fenti kategóriát, természetesen jogi értelemben is. Kérlek benneteket, hogy ezt a bejegyzést osszátok meg, hogy minél kevesebb embert téveszthessenek meg, mivel még az embléma formája is a régi Heed embléma, így sokan esetleg jóhiszeműen gondolhatnák, hogy ennek köze van a Heed Audio-hoz, holott nem!
12745889_977262702352899_5541538349807884446_n 1935818_977262745686228_7360735581195723460_n